Als webdesigner is het natuurlijk geweldig om een nieuw project binnen te halen en te beginnen. Samen met jouw klant ga je (virtueel) om tafel om het project te bespreken. Het doel, de kleuren, de lettertypen en natuurlijk het doel van de website.
Als webdesigner weet je ook dat het onderhouden van de WordPress website belangrijk is. Bespreek jij dit al tijdens het offerte traject? Of breng je dit ter sprake wanneer het project (bijna) is afgerond?
Hoe dan ook, wanneer je het WordPress onderhoud ter sprake brengt, kun je vragen van je klanten krijgen. Ik ga in dit blog in op de 5 meest voorkomende vragen die klanten aan webdesigners stellen.
1. Waarom is WordPress onderhoud belangrijk?
Het WordPress onderhoud is niet alleen het doorvoeren van updates die klaarstaan. Goed onderhoud is veel uitgebreider.
Als de WordPress website niet goed onderhouden wordt, dan is er een grote(re) kans dat de website gehackt kan worden, of dat de lay-out van de website niet up-to-date blijft en dus niet goed functioneert.
Denk ook aan een webshop als WooCommerce of een online leeromgeving als LearnDash. Stel dat deze gehackt wordt of niet goed functioneert. Je klant loopt inkomsten mis of studenten kunnen hun cursus niet goed volgen. Hier wil zowel jij als je klant geen risico mee lopen én al helemaal niet dat de klant jou hier aansprakelijk voor stelt. Wat je trouwens goed kan ondervangen met je Algemene Voorwaarden.
2. Mijn website is niet zo groot of ingewikkeld, heb ik nog wel WordPress onderhoud nodig?
WordPress onderhoud is niet gebonden aan een bepaalde grootte van de website of webshop. Een kleine WordPress website of webshop heeft ook onderhoud nodig. Hackers maken geen onderscheid en kunnen op zowel grote als kleine(re) websites links plaatsen die de website breken en een slechte reputatie in Google oplevert. Of zelfs dat de hacker in kwestie meelift op de SEO positie van jouw klant.
Kortom; het maakt niet uit welke niche, grote of kleine website of de inhoud van de website: onderhoud is een van de belangrijkste taken die bij een WordPress website hoort.
Het niet op tijd updaten van plugins én het gebruik van verouderde plugins is de nummer 1 reden dat een website gehackt wordt of niet goed functioneert.
3. Kan ik niet gewoon zelf de updates uitvoeren?
Ja, zeker. Met goede uitleg kan iedereen het. Maar goed onderhoud is niet alleen het updaten van de website en af en toe een backup draaien. Denk ook aan beveiliging en het oplossen van problemen.
Want wanneer je website er ineens uitligt omdat een updaten van een plug-in conflicten geeft, is dat meestal niet binnen 1 minuut opgelost én dit soort fouten komen altijd ongelegen.
Met een WordPress onderhoud abonnement bespaar je tijd en geef je het onderhoud uithanden aan een expert die zorgt de fouten opgelost worden en er geen problemen ontstaan.
Bekijk de fijne werkwijze van SolidWP en de onderhoudspakketten die er zijn.
4. Ik vind het te duur
Kosten zijn vaak het eerste waaraan wordt gedacht bij het afnemen van een abonnement zoals onderhoud van de WordPress website of webshop. Maar het is goed te weten wat je ervoor krijgt en daarbij alles op een rij te zetten.
Als je alles onder de streep bekijkt dan ben je goedkoper uit met een onderhoudsabonnement dan dat je een losse expert moet inhuren per keer dat er iets aan de hand is.
Stel dat iemand 30 tot 90 minuten bezig is met het oplossen van een fout, met een uurtarief van €70, dan ben je veel meer geld kwijt dan met een onderhoudsabonnement vanaf €35 in de maand. Daar zitten premium tools bij in en het werk wordt gedaan door WordPress experts.
Je heb het dan veel beter voor elkaar en bent verzekerd van goede service én hoeft er verder niet naar om te kijken voor jouw klanten.
Maar los van kosten geeft je klanten vooral veel rust. Zij kunnen zich focussen op hun bedrijf en hoeven zich geen zorgen te maken over de website. Dit kun je zeker communiceren naar je klanten.
5. Doet mijn hostingbedrijf dat niet?
Nee, een hostingbedrijf doet geen onderhoud aan WordPress websites en webshops. Wel is het zo dat zij back-ups maken op een bepaalde frequentie (bijvoorbeeld dagelijks of wekelijks) en stellen in dat bijvoorbeeld de plug-ins automatisch geüpdatet worden.
Als je kiest voor een onderhoudsabonnement door WordPress professionals, dan weet je dat er persoonlijke zorg voor de website is. Wij kijken bijvoorbeeld eerst of het wel slim is om een bepaalde update door te voeren, omdat we onderzoeken en ons inlezen in de pluginupdates: “Welke aanpassingen zijn er ten op zichte van de vorige versie en is het slim om deze update nu door te voeren?”
Daarnaast lost een hostingbedrijf het probleem niet op en zal je alsnog een professional moeten inschakelen. Als je een service abonnement hebt dan weet je zeker dat het opgelost wordt.
Ga voor de beste oplossing voor jouw klanten
Als je een nieuwe website oplevert aan je klant, dan wil je waarschijnlijk dat de website goed blijft draaien en de klant tevreden is. Hoe lekker is het als je bij problemen de vraag direct kan doorsturen naar support@solidwp.nl?
Jij kan je blijven richten op het creeeren van projecten en websites en het WordPress onderhoud overlaten aan ons. Klinkt goed?
Plan een GRATIS kennismaking in!