Van bezoeker naar klant: 5 tips voor meer conversie via je website

Wil je meer website conversie genereren? Van bezoeker naar klant lukt beter met deze tips! Lees mijn nieuwe blog en ga vandaag nog aan de slag.

Bezoekers naar je website krijgen is één ding, maar om deze bezoekers om te zetten naar betalende klanten, dát valt vaak nog niet mee. Daarom is ‘conversie’ een terugkerend thema voor veel ondernemers. Hele marketingboeken worden er over volgeschreven, ‘conversieoptimalisatie’ en ‘leadgeneratie’ via je website. Van bezoeker naar klant dus. Ik geef je vijf tips waarmee het in ieder geval een stuk eenvoudiger wordt!

Belangrijk om te weten is dat ‘conversie’ niet per se om een ‘aankoop’ hoeft te gaan. Wanneer het jouw doel is om contactverzoeken of offerte-aanvragen binnen te krijgen, dan is dat jouw conversie-doel. Het gaat erom dat (een van) je doel(en) wordt bereikt.

Tip 1: Ken je doelgroep

Wil je dat jouw websitebezoekers niet alleen ‘bezoekers’ blijven maar ook klanten worden, dan moet je ervoor zorgen dat jouw bezoekers zich aangesproken voelen door jouw bedrijf en aanbod. Het is daarom erg belangrijk dat je jouw doelgroep kent. Want wanneer je die in kaart hebt, kun je veel gerichter te werk gaan.

Zijn het voornamelijk particulieren of juist bedrijven die je wil bedienen? En gaat het vooral om mannen of vrouwen? Ouderen of jongeren? Welke ‘pijn’ voelen ze? Welk probleem ervaren zij? En welke behoefte hebben ze? Simpele vragen wellicht, maar de antwoorden maken het veel eenvoudiger om juist die specifieke bezoeker aan te spreken, die meer potentie heeft om echt klant bij je te worden.

Breng daarom altijd je doelgroep in kaart, en kijk of jouw website voldoende aansluit bij de personen die je wilt helpen.

Tip 2: Spreek de taal van je bezoeker, dat zorgt voor meer conversie

Wanneer je weet welke doelgroep je wilt bereiken, bepaal je de manier waarop je hen wil aanspreken. Ga je jouw bezoekers aanspreken met je en jij, of kies je voor u? Welke tone of voice spreekt de bezoeker van jouw website over het algemeen aan? En hoe zorg je voor herkenbare inhoud? Hoe beter je de taal van je bezoeker spreekt, hoe groter de kans dat ze ‘converteren’.

Zodra ze zichzelf herkennen in de manier waarop jij als ondernemer communiceert, win je sneller het vertrouwen. 

Blijf hierbij je zelf. Als jouw doelgroep graag met U aangesproken wilt worden, maar jij spreekt in je dagelijks leven iedereen met JIJ aan, doe dat dan ook op je website. Zo ervaart men al op de website wie en hoe je bent. Door daarin op je website het zelfde te zijn als in de praktijk, zul je ook die klanten aantrekken waarmee je sneller een match hebt.

Tip 3: Zorg voor een concreet aanbod

Een website met heel veel content en pagina’s kan je bezoekers een overweldigend en verdwaalt gevoel geven. Wees daarom concreet met je aanbod.

Zeg bijvoorbeeld niet: “Herken je deze problemen? Neem dan contact met mij op en we gaan samen aan de slag!” Probeer concreet te zijn door bijvoorbeeld te noemen dat jouw hulp uit wekelijkse gesprekken van een uur gaat of dat de meeste klanten bij jou na een half jaar van hun problemen af zijn. Ik noem maar een voorbeeld.

Mensen zijn eerder geneigd contact met je op te nemen als er minder onzekerheden zijn over wat ze kunnen verwachten.

Als extra tip noem ik je de gratis weggever. Het aanbieden van een gratis weggever is namelijk een laagdrempelige manier om mensen kennis te laten maken met jouw dienst of product.

Dit aanbod wordt in de volksmond vaak het ‘lokkertje’ genoemd en is er in veel varianten. Zeker op de korte termijn is het aanbieden van bijvoorbeeld een gratis intake, e-book of andere vorm van welkomstaanbod in veel gevallen succesvol. Dit werkt vooral goed in een markt met veel concurrentie.

Tip 4: Zorg voor een snelle en veilige website

Een veilige én snelle website is een must. Wanneer een bezoeker lang moet wachten, gaat hij wel kijken bij een concurrent. In veel sectoren is er nu eenmaal veel aanbod, waardoor een potentiële klant ruime keuze heeft.

Zorg er daarom voor dat jouw website altijd bereikbaar, snel en veilig is. Ook bij het verwerken van eventuele bestellingen is het goed voor je imago om te zorgen voor een snelle afwikkeling.

Voorkom overbodige pop-ups of andere ongemakken bij je bezoeker. Een bezoek aan jouw website moet te allen tijde een prettige ervaring zijn.

Heb jij mijn gratis weggever al? Een e-book bomvol met tips over het veilig houden van je website. Inclusief een korte e-mailcursus hoe je dit zelf kan toepassen. Download het gratis e-book.

Tip 5: Call to Actions

De letterlijke vertaling van call to action is ‘oproep tot actie’. Welke ‘actie’ dat is, is natuurlijk geheel aan jou. Of het nu gaat om het inschrijven voor een nieuwsbrief, het aanvragen van een offerte of het bestellen van een product: zorg ervoor dat bezoekers heel eenvoudig tot actie over kunnen gaan.

Kies voor 1 of maximaal 2 Call to Actions. Geef bezoekers geen keuzestress en laat ze niet verdwalen op jouw website; geef ze de juiste handvatten. Daarover gesproken:

Van bezoeker naar klant, hulp nodig?

Heb je hulp nodig om van je bezoekers klanten te maken? Wil je meer conversie genereren met je website of met je webwinkel? Ik heb me gespecialiseerd in de technische kant van conversie: snelle en veilige website die continue in de gaten gehouden worden op maximaal presteren. Neem contact met me op. Ik ga graag met je aan de slag om jouw website effectiever te maken.

Deel dit artikel op:

Facebook
Twitter
Linkdin
Pinterest