WordPress & SEO: waar moet je op letten bij het kiezen van een thema?

De eerste stap na het lanceren van een website of blog is het kiezen van een thema. WordPress heeft een groot aanbod aan thema’s en er is voor ieder wat wils. Door het grote aanbod is het soms lastig om de juiste keuze te maken. De meeste mensen kiezen voor een thema dat er geweldig uitziet, zonder bewust te zijn van het feit dat WordPress thema’s iets met SEO te maken hebben. In dit artikel bespreken we waarom een WordPress thema een belangrijk onderdeel is van SEO.

Waarom is een WordPress thema een belangrijk onderdeel van SEO?

Het is een feit dat WordPress thema’s een rol spelen bij het bepalen van het succes van een WordPress website. Het is niet zoiets als het installeren van een thema dat je een hogere ranking zou kunnen geven of een specifiek thema dat je SEO zou kunnen schaden, maar een indirecte factor. Om een voorbeeld te noemen: een traag thema kan je pagina’s traag inladen, waardoor Google die kan opvatten als een slecht signaal en je pagina’s lager toont.

Als je de veranderingen in ranking factoren nauwlettend in de gaten houdt, dan zal je zien dat UX (gebruikerservaring) steeds meer invloed heeft op de SEO van een website. Maar wat heeft een thema te maken met de UX van een site? WordPress-thema’s dragen voor het grootste deel bij aan de UX op een website. De thema’s hebben invloed op UX-signalen als reactievermogen, snel laden, geoptimaliseerde interface en nog veel meer factoren die deel uitmaken van de Core Web Vitals-update van Google.

Waar moet je op letten bij het kiezen van een SEO vriendelijk WordPress thema?

Hier hebben we enkele dingen bedacht waarop je je moet concentreren bij het kiezen van een thema voor een SEO-geoptimaliseerde site.

1. Het thema moet goed gecodeerd zijn

Zoals je weet zijn WordPress thema’s niets anders dan een hele reeks aan codes. Als website eigenaar, die ook op de hoogte is van de SEO voordelen van een WP-thema, weet je als geen ander dat je een goed gecodeerd thema nodig hebt. Alleen een goed gecodeerd thema is SEO-vriendelijk, veilig en snel. Maar als beginner die misschien helemaal geen programmeertalen kent, zal het moeilijk zijn om naar de code te kijken en inzicht te krijgen in de kwaliteit.

Een goede vuistregel is om te zien of het thema populair is en regelmatig updates aanbiedt. Ook slim om te kijken naar het ontwikkelaarsbedrijf om te zien of ze ervaring hebben. Neem even de tijd om ook recensies voor een thema te lezen.

2. Het thema moet snel laden

Hoe lang moet je wachten totdat een website is geladen? Hopelijk niet 4 of 5 seconden, want uit een onderzoek blijkt dat 40% van de websitebezoekers een website verlaat als het meer dan 3 seconden duurt om te laden. Alles na de 3 seconden is dus een slecht signaal en vergroot de kans dat bezoekers de website direct verlaten.

Thema’s zijn een van de meest voorkomende redenen voor de trage laadtijden. Trage thema’s zien er misschien geweldig uit als ze zijn geladen, maar meestal is de bezoeker al gevolgen voordat de volledige website geladen is.

Je kunt PageSpeed ​​Insights gebruiken om te controleren hoe goed je huidige thema presteert. Bovendien krijg je inzicht in de problemen die een langzame laadtijd veroorzaken, zodat je gericht verbeteringen kunt doorvoeren. Als de website (na verbeteringen) een langere laadtijd heeft dan 3 seconden, dan moet je een switch overwegen!

3. Het thema moet responsive zijn

Een responsief thema past de lay-out van de website aan op basis van de schermgrootte en resolutie van het apparaat dat gebruikt wordt. Dit soort thema’s zijn gebruiksvriendelijk op kleine(re) schermen en mobiele apparaten. Responsieve thema’s hebben als doel om de algehele gebruikerservaring te verbeteren. Bovendien speelt het een rol bij SEO, aangezien mobielvriendelijke pagina’s hoger scoren op Google.

In 2021 is mobiele vriendelijkheid een must, aangezien mobiele gebruikers meer dan 80% van het totale verkeer in handen hebben. Je moet alleen denken aan het kiezen van een thema met een responsief ontwerp dat op verschillende schermformaten past, zonder dat de lay-out er lelijk uitziet!

Kies een WordPress thema die responsive en cross-browser getest is
Kies een WordPress thema die responsive en cross-browser getest is

4. Het thema moet regelmatige updates krijgen

De meeste populaire WordPress-thema’s worden regelmatig bijgewerkt om hun functies te verbeteren en eventuele bugs te verhelpen. Het vinden van een thema dat regelmatige updates biedt, is noodzakelijk als je een veilige website wilt hebben.

Wist je dat 90% van alle CMS-hacks voor de rekening van WordPress was? Bijna 40% van de gehackte websites maakte gebruikt van verouderde software. Niet alleen de gebruiker, maar ook de thema-ontwikkelaars, zouden regelmatig updates moeten doorvoeren om de beveiliging te verbeteren. Deze resultaten laten zien dat je voor een thema moet kiezen dat regelmatige updates en beveiligverbeteringen biedt die je site veilig en gezond houden.

5. Het thema moet compatibel zijn met SEO-plug-ins

Als je een artikel leest over SEO en WordPress, dan ben je waarschijnlijk van plan om een SEO plug-in te gaan gebruiken of te installeren. Wist je dat niet alle plug-ins compatibel zijn met ieder WordPress-thema? En dat sommige thema’s zelfs een ingebouwde SEO-tool hebben?

Hoewel het verleidelijk is, kunnen ingebouwde SEO-tools soms conflicten veroorzaken met andere geïnstalleerde SEO-plug-ins. Wij raden aan om een externe SEO plug-in te gebruiken in plaats van de ingebouwde SEO-tool van je thema (indien beschikbaar). Thema-ontwikkelaars zijn bijvoorbeeld vaak gespecialiseerd in het bouwen of ontwerpen van thema’s, maar dat betekent niet dat ze SEO begrijpen. Het team van bijvoorbeeld Yoast is gespecialiseerd in SEO en blijft constant op de hoogte van de laatste richtlijnen. Dus door hun plug-in te gebruiken, ben je er zeker van dat je een goed startpunt hebt voor de SEO van je website.

6. Het thema moet cross Browser getest zijn

Het verkrijgen van een Cross Browser getest WordPress thema is van groot belang. Het zorgt er namelijk voor dat jouw website op de juiste manier wordt geladen. Dit geldt verschillende besturingssystemen, apparaten en schermformaten.

Als eigenaar van een WordPress website is het jouw eigen verantwoordelijkheid om te controleren of het thema dat jij gebruikt Cross Browser getest is. Als dit niet het geval is, dan loop je het risico dat een deel van je doelgroep de website niet kan bereiken. Hoewel de meeste WordPress thema’s tegenwoordig Cross Browser getest zijn, raden wij wel aan om dit zelf nog even te controleren.

Een goed en SEO vriendelijk WordPress thema moeten werken in moderne browsers (Firefox, Safari, Opera, Chrome en Edge), zodat jij jouw publiek naar jouw website kunt sturen zonder hen te vragen een specifieke browser te gebruiken.

Conclusie

Het genereren van veel verkeer is de droom van iedere website-eigenaar. Je wilt dit verkeer natuurlijk graag omzetten in leads en omzet. Het bieden van een goede ervaring draagt daar zeker aan bij. En dat is het punt waar SEO en UX (gebruikerservaring) samenkomen.

Een van de belangrijkste factoren die de ervaringen op je website bepalen is het thema dat gebruikt wordt. Het thema moet, zoals besproken, snel, schoon, responsive en veilig zijn. En het liefst ook gebruikt kunnen worden met andere plug-ins.

Dit zijn allerlei factoren waarom WordPress thema’s te maken hebben met SEO. Zoek daarom een goed WordPress thema dat geoptimaliseerd is voor SEO en activeer het op je website, zodat je je geen zorgen hoeft te maken dat het thema je posities in de zoekmachine in de steek laat!

Heb je hulp nodig bij WordPress?

Heb je hulp nodig bij WordPress gerelateerde zaken? Wij hebben jarenlange ervaring bij het maken, onderhouden, updaten, aanpassen en monitoren van WordPress websites. Neem dan contact met ons op voor meer informatie!

Deze blog is geschreven door Jeroen van JM Promotions

Deel dit artikel op:

Facebook
Twitter
Linkdin
Pinterest