Wil je niet zelf je WordPress website onderhouden zoek je iemand om dit aan uit te besteden? Ik geef je tips, zodat je een goede keuze kunt maken.
Een goede bedrijfswebsite is hét visitekaartje van je bedrijf. Afhankelijk van je business haal je via je website contactgegevens van potentiële klanten binnen, of genereer je direct sales door middel van een webwinkel.
Erg belangrijk dus dat jouw website naar behoren functioneert én dat deze altijd bereikbaar is voor klanten. Zeker wanneer jouw bedrijf geheel afhankelijk is van de website om nieuwe business te genereren, is het verstandig om een onderhoudspartij in de arm te nemen. Zo’n partij voert het onderhoud voor je uit, waardoor je de kans op website problemen verminderd.
Maar hoe selecteer je nou een geschikte partij voor (WordPress) website onderhoud? De prijsverschillen zijn groot en de keuze is reuze. Ik help je jouw keuzestress te reduceren met deze drie tips.
Tip 1 | Vergelijk de algemene voorwaarden, op basis van jóuw wensen en eisen
Het valt niet mee om de algemene voorwaarden van sommige onderhoudspartijen door te jakkeren. Wat helpt is om eerst voor jezelf op een rijtje te zetten welke punten jij belangrijk vindt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan opzegtermijnen en responstijden. Hoe snel reageert de onderhoudspartij? Moet je een week wachten op reactie? 24 uur? En krijg je dan slechts een ontvangstbevestiging of meteen de oplossing aangeboden? Check goed hoe de elementen die jij belangrijk vindt zijn beschreven in de Algemene Voorwaarden van de onderhoudspartij.
Wat vind jij belangrijk?
Lees de Algemene Voorwaarden
Een ander belangrijk punt is de vraag of er bijkomende kosten zijn wanneer er onderhoud wordt gepleegd aan plugins die met elkaar conflicteren. Zijn er bijkomende kosten? Dan moet de partij ook inzichtelijk maken wat deze kosten precies zijn en hoe deze worden berekend. Rekent de onderhoudspartij bijvoorbeeld een vaste prijs of een uurtarief.
Bij Webstudio25 zit het oplossen van eventuele pluginconflicten bij het abonnement inbegrepen. Zo kom je niet onverwachts voor verrassingen te staan.
Tips 2 | Hoe wordt het website onderhoud uitgevoerd en wat houdt ‘website onderhoud’ precies in?
Het is prettig om te weten wat je precies krijgt voor de prijs die je betaalt. Wordt je website wekelijks bijgewerkt? Maandelijks? Er zijn nogal wat risico’s verbonden aan de keuze die je hierin maakt. Ook dit is natuurlijk afhankelijk van je business.
Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat wanneer jij iemand in dienst hebt die de hele dag productmanagement uitvoert in je webshop, dat je iedere dag een backup wilt van je website. En; dat je ook wilt dat er snel een backup teruggezet kan worden indien nodig.
En natuurlijk is een belangrijke vraag die je zou moeten stellen: wat verstaat deze onderhoudspartij precies onder ‘onderhoud’. Wordt er een backup gemaakt, waarna er plugins worden ge-update? Wordt alles daarna gecontroleerd? Wordt er support geleverd als er vragen zijn over het dagelijks beheer van de website? Voeren zij belangrijke beveiligingsupdates tussentijds uit? Oók als het reguliere onderhoud toevallig net heeft plaatsgevonden?
En valt veiligheid ook onder onderhoud? Een dagelijkse scan op malware, het opschonen van je website na het vinden van malware?
Tip 3 | Lees reviews
Steeds meer bedrijven maken gebruik van reviewplatformen. Google is hier een mooi voorbeeld van, maar ook Trustpilot en Klantenvertellen zijn bekende platformen waarmee je als bedrijfseigenaar reviews kan verzamelen.
Meestal kiezen bedrijven ervoor om de reviews op hun site te tonen. Wanneer er geen reviews op de website van je potentiële onderhoudspartij te vinden zijn, dan raad ik je aan toch verder te zoeken en te kijken wat je over het bedrijf tegenkomt op bijvoorbeeld Google. Ook niets? Of weinig positiefs? Dan kun je beter even verder zoeken naar een betrouwbare onderhoudspartij, waar andere klanten positieve recensies voor hebben achtergelaten.
Weeg prijs/kwaliteit zorgvuldig af
Wanneer je afhankelijk bent van je website, dan wil je eigenlijk twee dingen weten:
- Hoe snel worden mijn problemen verholpen áls ik tegen problemen aanloop?
- Wat kost dat?
Kennis, service & snelheid geeft je de meeste waarde voor je geld
De prijzen van onderhoudsabonnementen en onderhoud ‘strippenkaarten’ liggen erg uiteen. Het is dan ook belangrijk dat je kijkt naar wat jij denkt nodig te hebben. Als het voor jou belangrijk is dat je website binnen een uur weer online is als je ‘m zelf hebt verprutst, is het goed een passend abonnement uit te zoeken.
Vraag je dus altijd af én wees kritisch: wat krijg je voor je geld als het gaat om website onderhoud?
Hulp nodig bij het onderhouden van je site?
Heb je hulp nodig bij het onderhoud van je WordPress website? Wil je graag dat deze altijd in opperbeste staat verkeert en een prettige ervaring voor je bezoekers oplevert? Kijk dan eens bij mijn onderhoudspakketten en kijk of er een geschikt pakket voor jou bij zit.
En: natuurlijk nodig ik je uit om de reviews van mijn bedrijf te bekijken!
Mijn laatste tip: Lees mijn blog over ‘waarom een goede relatie met je webbouwer zo belangrijk is’.