WordPress ondersteuning nodig? 5 tips voor online support

Ervaar je wel eens een probleem met je WordPress website? Wanneer je het internet afstruint naar die ene gouden tip om een probleem met jouw WordPress-website te verhelpen, kan het voelen alsof je zoekt naar een speld in een hooiberg.

Of het nu gaat om een probleem met je WordPress thema, een plugin of de website zelf: het vinden van goede WordPress hulp die jouw probleem écht gaat oplossen is vaak frustrerend én tijdrovend. Je komt zoveel informatie tegen, dat je niet meer weet waar je moet beginnen en bovendien: ‘wat is er waar’?

De vraag is dus: waar begin jij met speuren naar de juiste hulp? Ik vertel je in dit blog over vijf plekken waar jij zeker de juiste hulp gaat vinden bij je WordPress probleem.

Win WordPress hulp in bij de plugin- en thema-ontwikkelaar

Op mijn website draaien diverse plugins op de achtergrond, zodat ik gebruik kan maken van extra functies. Daar merk je als bezoeker op het eerste oog misschien weinig van, maar het levert mij veel gemak op. Jij hebt waarschijnlijk ook de nodige plugins geïnstalleerd. Soms zorgt een plugin echter voor een conflict of probleem.

Het is dan handig om de oplossing als eerste te zoeken bij de maker van de plugin; de pluginontwikkelaar. Op WordPress.org vind je een overzicht van de meeste (gratis) plugins. Bij elke plugin is een supportgedeelte. Per plugin verschilt het wel enorm wat je kan verwachten van de support. Maar hier kan je altijd je vraag stellen.

Vaak ben je niet de eerste met een bepaald probleem. Doorzoek daarom het forum met steekwoorden die jouw probleem omschrijven. Wie weet vind je zo snel het antwoord op je vraag.

Deze methode werkt ook goed voor thema’s en pagebuilders.

Facebookgroepen

Ze zijn er in alle soorten en maten, over belangrijke zaken en over totaal onbelangrijke dingen. Veel Facebookgroepen zijn actieve communities waarin kennis wordt gedeeld en waarin men hulp biedt aan anderen. Zo is er voor vrijwel ieder WordPress thema en iedere plugin een eigen Facebookgroep.

Ook als je vraag een wat algemenere strekking heeft, kun je op Facebook een antwoord vinden. Ik maak zelf ook regelmatig gebruik van deze groepen. Door vragen te stellen en andere vragen juist weer te beantwoorden:

Je websitebouwer

Heb jij het bouwen van je website uitbesteed aan een professioneel webbureau? Dan is er een grote kans dat zij een supportafdeling hebben waarbij je terecht kunt met je vraag. Sterker nog: veel websitebouwers bieden servicecontracten aan. Wanneer je de kans krijgt om bij jou websitebouwer een onderhoudsabonnement af te sluiten, dan is dit zeker het overwegen waard.

Goed website onderhoud zorgt er namelijk voor dat je niet of nauwelijks problemen zult ervaren en dat je website veilig en up-to-date blijft. Ook is het prettig om te weten dat wanneer je vragen hebt of ergens niet uitkomt, je dan je vraag kunt stellen aan een specialist. Denk aan het implementeren van nieuwe functionaliteiten, of het verhelpen van stijl- of CSS-problemen.

Lees ook WordPress onderhoud zelf doen, of uitbesteden? Wat is slim?

Je webhost

Vrijwel alle hostingpartijen hebben op hun eigen website een optie om direct contact met ze op te nemen. Vermoed jij dat het probleem dat je ervaart bij de host ligt? Aarzel dan niet om ze te raadplegen. Meestal denken ze actief met je mee. Want ook een webhost is niet gebaat bij een offline website op hun server. 

Bij sommige hostingpartijen hebben ze zelfs specialisten in dienst, die zich alleen maar bezighouden met het bieden van WordPress hulp of hulp bij andere CMS-systemen. Ga je een hostingpartij kiezen? Dan is de mate van support iets waar je naar zou kunnen informeren als je het krijgen van hulp bij problemen met WordPress belangrijk vindt.

Lees ook Hostingprovider kiezen? Gebruik deze checklist

Regelmatig WordPress hulp nodig? Kies de strippenkaart

Heb je een WordPress website en houd je deze zelf bij? En merk je dat je toch regelmatig hulp nodig hebt? Bijvoorbeeld bij het draaien van updates, het maken van backups of aanpassingen in je thema? Bij Webstudio25 kun je ervoor kiezen om een strippenkaart aan te schaffen.

Deze strippenkaart geeft je recht op WordPress hulp zonder dat je aan een abonnement vast zit en je ook niet voor elk wisselwasje een factuur krijgt! Je betaalt de strippenkaart eenmalig voor een bepaald aantal strippen. Elke strip staat voor een bepaald aantal minuten WordPress ondersteuning. Wil je meer weten over de mogelijkheden van een strippenkaart voor WordPress hulp? Neem dan vrijblijvend contact met mij op!

Deel dit artikel op:

Facebook
Twitter
Linkdin
Pinterest